מי מפחד מנגישות בעסק?

תתפלאו אבל נגישות לעסקים היא סעיף חובה בהתאם לחוק רישוי עסקים והנחיות משרד הפנים לכל העסקים טעוני רישיון – וגם לעסקים שאינם טעוני רישיון.

אישור נגישות לא מוגבל רק לעסקים בעי גודל כזה או אחר או מסוג עסקי כזה או אחר – החוק מחייב את כולם.

לפני שאתם מתקוממים קחו בחשבון שהחוק הזה מגן עליכם ונותן לכם גיבוי משפטי שהינכם עומדים בדרישות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ולא רק בהקשר של כיסאות גלגלים אלא גם כבדי שמיעה, כבדי ראייה, בעלי מוגבלויות פיזיולוגיות ועוד.

המטרה הינה אחת: לוודא שהעסק מסוגל לקבל עובדים ולקוחות בעלי מוגבלויות בדיוק כמו את אלה שהם ללא מוגבלויות בצורה ראויה וללא אפליה.

בדיקת נגישות מחולקת ל-2 חלקים:

א. מורשים לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה (מתו"ס) – שטח המשמש את העובדים בעסק.

ב. שירות – שטח המשמש את הלקוחות.

עסקים שאינם חברה בע"מ ושגודל העסק הינו מתחת ל-50 מ"ר נדרשים למלא תצהיר פשוט ברשות המקומית ולהחתים עו"ד. עסק גדול מכך וחברה בע"מ נדרשים למלא טופס יועץ נגישות. טפסים אלה מכסים אתכם מתביעות של לקוחות שעלולים לטעון שאינכם מנגישים את העסק.

דוגמאות לדרישות נגישות:

עסקי מזון עם מקומות ישיבה נדרשים בהתאמת 10% מהשולחנות והכיסאות לבעלי מוגבלויות.

עסקים נדרשים לעמוד בהגדרות נגישות החוק לגבי כמות תאי שירותים רגילים ותאי שירותי נכים בשטחם.

בעסקים עם דלפק מכירות (ברים, מוסכים, חנויות ועוד) גובה דלפק מכירה הנדרש הוא 0.90 מ'.

אגב, גם אתר האינטרנט של עסקים נדרש בהתאמת נגישות לבעלי מוגבלויות.

חשוב מאוד להתייחס לנושא. גם משום שתביעה בנושא אי-נגישות היא כבדה מאוד ויכולה להגיע לעשרות-אלפי שקלים – אבל גם משום שעסק יהיה פתוח לכל הלקוחות הפוטנציאליים.

קיבלתי תביעה – האם הכל אבוד?

בעל עסק פנה אלינו לעזרה, אחרי שקיבל תביעת עו"ד עד סך 100,000 ₪. הוא לא הבין למה הוא צריך להנגיש את העסק בטענה שהוא מפעל להכנת קפיצים ואינו מקבל קהל. הסברנו לו את דרישות החוק וכיצד הן מכסות אותו משפטית מול העובדים. בתיאום עם יועץ נגישות הגשנו את החומר לרשות המקומית ואל התובע ובכך הצלחנו לבטל את התביעה.

אפשר לפתור את כל הבעיות כשמבינים את החוק ופועלים על פיו.

לייעוץ והכוונה פנו כעת אל המרכז הישראלי לרישוי עסקים.